Lenen kost geld

Vermeld De Juiste Auto Verkoopprijs: Laatste Waarschuwing Voor Autobranche!

ACM: autobedrijven moeten de correcte verkoopprijs tonen!

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de autobranche gewezen op de die gaat over het vermelden van de juiste prijzen van tweedehands (elektrische) auto’s inclusief alle bijkomende kosten. Als bedrijven nu nog een fout maken dan hebben zij grote kans dat zij een boete krijgen. 


Inhoudsopgave
•    Autoriteit Consument & Markt
•    Wat moeten autobedrijven doen?
•    Signalen van verkeerde advertentieprijzen
•    Verkoopprijzen op MargeAuto.nl
•    Elektrisch rijden: ondernemers én particulieren
•    ACM staat voor consumentenbescherming


Autoriteit Consument & Markt

De directeur Consumenten van de ACM is Edwin van Houten en hij zegt  dat de prijs een belangrijk onderdeel is waar de consument een keuze op kan baseren. Een consument moet de aanbieder kunnen vertrouwen en er vanuit moeten gaan dat de prijs in een advertentie ook klopt. Uit onderzoek komt naar voren dat het te vaak nog niet klopt en dat baart ons zorgen.

Wat moeten autobedrijven doen?

Veel autobedrijven zijn de laatste tijd toch de fout in gegaan omdat zij niet de juiste (of volledige) prijs bij een auto hebben vermeld. Het zou als volgt moeten bij de prijs van de (tweedehands) auto: 

•    kosten inclusief de btw en andere onvermijdbare kosten
•    Eventuele subsidies mogen NIET in de verkoopprijs zijn verwerkt


De eerste prijs die wordt getoond bij een advertentie moet de prijs zijn inclusief alle verplichte kosten.


Signalen van verkeerde advertentieprijzen

Er zijn een aantal signalen bij de ACM binnengekomen van consumenten dat zij niet de juiste prijsvermelding hebben gekregen bij een tweedehands auto. Vaak was de BTW dan niet bij de prijs opgenomen. Een handelaar moet bij de verkoop aan een consument altijd de prijs inclusief BTW vermelden. Maar er was nog wat opvallends, want vaak was de mogelijke overheidssubsidies al verwerkt in de prijs en dat mag niet. Daarom heeft de ACM actie ondernemen en met autodealers en met auto-verkoop-platforms afspraken gemaakt over de regels en daar moet iedereen zich ook aan houden! 

Ronald Damhuis Adviseur

-
Ronald en Annelotte Damhuis, initiatiefnemers MargeAuto.nl

Verkoopprijzen op MargeAuto.nl

En hoe is het dan met de verkoopprijzen op MargeAuto.nl? Ik zie bij de auto advertentie overal staan: Nee, marge. De verkoopprijzen op de site zijn duidelijk en eerlijk naar de koper toe. 


Elektrisch rijden: ondernemers én particulieren

Milieuvriendelijker autorijden wordt gestimuleerd door de overheid, net als zonnepanelen, warmtepompen en andere energie besparende maatregelen. Zo wordt de elektrische auto ook steeds meer gemeengoed onder particuliere klanten welke een auto zoeken. Door juist met de juiste (consumenten) prijs te adverteren komt deze klant (maar ook de ondernemer) niet van een koude kermis thuis. Het is daarom belangrijk om eerlijk te zijn over de prijs zodat een koper weet waar hij het voor doet en wat de werkelijke prijs is (geen verrassingen maar openheid. 

ACM staat voor consumentenbescherming

ACM staat er om bekend dat ze zich sterk maken voor goedgeïnformeerde consumenten die wanneer het nodig is voor hun recht opkomen. Daaro houden ze binnen het ACM altijd goed in de gaten wat er speelt bij consumenten. Als er veel klachten binnenkomen wordt er actie ondernemen. Maar wanneer dat er sprake is van de overtreding van de regels, dan kunnen er indien nodig ook juridische middelen in worden gezet te denken aan een boete of dwangsom. Als dit gedaan wordt dan worden consumenten eerst gewaarschuwd via ACM ConsuWijzer. Hier kunnen consumenten ook terecht als zij een probleem hebben met een bedrijf. ACM geeft dan gratis advies. 


Bron: Autoriteit Consument & Markt


Alfa Romeo  Audi  BMW  Citroën  Dacia  Fiat  Ford  Hyundai  Kia  Land Rover  Mazda  MINI  Mitsubishi  Nissan  Opel  Peugeot  Renault  SEAT  ŠKODA  Suzuki  Toyota  Volkswagen  Volvo